Mitä on värien käyttö? Mitkä värit sopivat yhteen? Mistä tiedän, mikä väri sopii minun yritykselleni? Nämä asiat aiheuttavat joskus päänvaivaa.
Tähän blogipostaukseen olen koonnut liudan vinkkejä, joita voit hyödyntää, kun suunnittelet visuaalista materiaalia yrityksesi käyttöön.
Koska tämä on tärkein nyrkkisääntö, laitoin sen on listan ensimmäiseksi vinkiksi. Älä änkeä liian montaa väriä julkaisuusi! Usein yhdessä mainoksessa tai julkaisussa pärjätään yhdellä tai kahdella värillä. Kolme puolestaan alkaa olla ehdoton maksimi.
Liian monen erilaisen värien käyttö antaa halvan ja sekavan vaikutelman.
Vastavärit ovat värejä, jotka löytyvät väriympyrän vastakkaisilta puolilta.
Kertauksen vuoksi, vastavärejä ovat:
Punainen ja vihreä
Sininen ja oranssi
Keltainen ja violetti
Graafikot rakastavat vastavärien käyttöä hyvästä syystä – ne korostavat toisiaan. Tätä hyödynnetään erittäin paljon varsinkin pakkausuunnittelussa ja logojen suunnittelussa.
Vastaväreillä voi pelata hyvin myös mainosten tai vaikkapa somejulkaisujen kanssa. Jos päävärisi on esimerkiksi oranssi, ja haluat, että jokin asia todella erottuu, laita se sinisellä.
Lähivärejä ovat esimerkiksi:
punainen, oranssi ja keltainen
tai sininen, turkoosi ja vihreä.
Lähivärit näyttävät miellyttäviltä yhdessä, koska niiden välillä ei ole suurta kontrastia.
Harmaiden värien käyttö on tarkoituksensa, vaikka sitä voidaan pitää hieman tylsänä.
Esimerkiksi verkkosivujen footer-osio (se nettisivujen aivan alaosassa sijaitseva osio, jossa on usein yhteystiedot sekä valikko) on usein harmaa ihan tarkoituksella; harmaa antaa alitajuisesti vaikutelman, että tässä oleva tieto on neutraalia, ja näin ollen siis luotettavaa.
Varsinkin verkkosivuilla leipätekstin väriksi on hyvä valita tummanharmaa mustan sijasta. Harmaa silmille hieman rauhallisempi, kuin täysin musta.
Harmaa on hyvä valinta myös silloin, jos haluat todella korostaa jotakin yksityiskohtaa: harmaaseen yhdistettynä kaikki muut värit näyttävät kirkkaammilta.
Lämpiminä väreinä pidetään oranssia, punaista, keltaista ja näiden eri sävyjä. Nämä värit ovat erinomaisia silloin, kun tarkoituksesi on aktivoida ihmisiä, ja saada heitä toimimaan.
Jos järjestät esimerkiksi alennuskampanjan tai tapahtuman, kannattaa näitä värejä suosia mainoksissa. Näitä värejä suositaan myös CTA eli ”Call to action” -napeissa verkkosivuilla tästä syystä. ”Tilaa uutiskirje” ”Ilmoittaudu mukaan” ”Lue lisää” -painikkeet ovat usein lämpimillä väreillä.
Viileinä väreinä pidetään sinistä, vihreää, violettia ja näiden eri sävyjä. Nämä värit rauhoittavat ja antavat luotettavan vaikutelman, minkä vuoksi ne ovat turvallinen valinta monen yrityksen brändiväreiksi.
Varsinkin vihreää ja sinistä hyödynnetään paljon verkkokauppojen ”Lisää ostoskoriin” ja ”Maksa tästä” painikkeissa, koska se luo turvallisuuden tunteen.
Jos seisot esimerkiksi järven rannalla tai muulla aukealla paikalla, vastarannalla näkyvät puut näyttävät vaaleammilta, kuin lähellä olevat. Todellisuudessa ne ovat tietenkin saman värisiä.
Tätä kikkaa voi hyödyntää myös graafisessa suunnittelussa, valokuvauksessa ja kuvataiteessa – tai missä vain värejä tarvitaan.
Joskus värityksen valitseminen on hyvin yksinkertaista – valitse yksi väri. Käytä työssäsi sen sävyjä tummimmasta vaaleimpaan.
Jos et keksi, mikä värinen teksti sopii mainokseesi, valitse väri mainoskuvastasi! Näin saat helposti ja nopeasti valittua yhteensopivat värit. Voit hyödyntää tässä esimerkiksi pipetti -työkalua.
Monet graafikot käyttävät paljon liukuvärejä eli gradientteja töissään. Itsekin suosin niitä, sillä liukuväreillä saa helposti elävyyttä ja tyylikkyyttä julkaisuun.
Kauniin lopputuloksen takaamiseksi liukuvärin sävyt kannattaa valita läheltä toisiaan. Valitse brändivärisi, ja esimerkiksi tämän hieman tummempi sävy.
Mikäli värit ovat kovin kaukana toisistaan, lopputulos näyttää helposti amatöörimäiseltä ja sekavalta.
Monet suhtautuvat värien käyttöön hyvin intohimoisesti – itseni mukaan lukien. Yritykselle värejä valitessa kannattaa usein kuitenkin jättää ne omat suosikkivärit hyllylle, ja miettiä, mitkä värit kuvaavat juuri sinun alaasi yritystoimintaasi. Jokaisella värillä on omat viestinnälliset ominaisuutensa, joita voi hyödyntää – kerron näistä enemmän aiemmassa blogpostauksessani, Värien viestinnälliset ominaisuudet.