”Lehtimainos on kuollut”, on minulle julistanut yksi jos toinenkin.
Eikä ole, sanon minä.
Lehtimainoksen suunnittelu on printin vähenemisestä huolimatta tehokas tapa mainostaa ja tehdä yritystäsi tunnetuksi.
Lehtimainoksen avulla yrityksesi toimintaa on helppo paikallistaa. Lisäksi se tavoittaa tehokkaasti myös vanhemman polven potentiaaliset asiakkaat, joille some ja netti ovat vieraita. Lehtimainokset ovat helppo tapa personoida markkinointia ja, saada asiakkaita liikkeelle.
Lehtimainontaan kannattaa satsata – tutkimusten mukaan kuluttajille jää paremmin mieleen muutamia kertoja toistetut, vaikka sitten pienemmätkin ilmoitukset, kuin yksi suuri ilmoitus.
Kuluttajille jää paremmin mieleen muutamia kertoja toistetut, vaikka sitten pienemmätkin ilmoitukset, kuin yksi suuri ilmoitus.
Varsinkin pienempien paikkakuntien paikallislehdet syynätään usein tarkkaan, joten niissä mainostaminen on usein tehokasta.
On totta, että esimerkiksi somemarkkinointiin verrattuna lehtimainonta on melko kallista. Joskus tosin lehdistä saatetaan kaupata viime hetken mainospaikkoja hyvinkin edullisesti.
Mikäli haluat lehdestä mainospaikan, voit joko varata tilan itse, tai pyytää graafikkoa tai mainostoimistoa hoitamaan varaukset puolestasi.
Sopivan kokoisen mainostilan valinta voi olla kinkkistä. Mitä isomman paikan varaat, sitä enemmän sisältöä saat siihen mahtumaan – mutta se maksaa luonnollisesti paljon enemmän, kuin pieni lehtimainos.
Kaikkein pienimpiin lehti-ilmoituksiin mahtuu vain yrityksesi logo ja yhteystiedot. Isoimpiin, koko sivun kokoisiin, puolestaan mahtuu hyvinkin paljon tietoa. Näihin saat sopimaan esimerkiksi useita tuotteita ja tarjouksia.
Mikäli sopivan kokoisen tilan valinta tuottaa päänvaivaa, katso, millaisia ilmoituksia lehden edellisissä numeroissa on. Tästä näet, kuinka paljon sisältöä minkäkin kokoiseen ilmoitukseen saat mukavasti sopimaan.
Huomaathan, että kaikilla lehdillä on oma layout ja omat ilmoituskokonsa. Jos haluat julkaista saman ilmoituksen monessa lehdessä, se täytyy muokata jokaisen lehden kokoon sopivaksi.
Lehtimainosten kokovaihtoehdot ja muut tekniset tiedot löytyvät lehden mediakortista. Sen löytää yleensä aina lehden nettisivuilta.
Ota huomioon, että jokaisella lehdellä on omat ilmoituskokonsa. Jos haluat käyttää samaa mainosta monessa eri lehdessä, koko täytyy muokata kuhunkin lehteen sopivaksi.
Sisällön määrässä vähemmän on enemmän!
Koska lehti-ilmoittelu on melko kallista moneen muuhun mainostustapaan verrattuna, monille tulee hinku laittaa mainokseen mahdollisimman paljon asiaa. Tämä ei ikävä kyllä ole kannattavaa, vaan kääntyy itseään vastaan.
Kun mainoksessa on vähemmän sisältöä, se on katsojan helppo hahmottaa, ja myös erottuu lehdestä edukseen.
Mainoksessa pitää aina olla ainakin oma logosi sekä yhteystietosi. Muista, että logo pitää olla vektorimuodossa! Vektorimuotoisesta logosta kerron tarkemmin aiemmassa blogipostauksessani.
Mainoksissa on aina hyvä olla jokin juttu, jolla se erottuu joukosta. Valokuva tai kuvitus on tähän erinomainen ratkaisu.
Jos sinulla ei ole omia valokuvia, pyydä apua valokuvaajalta tai hanki kuvat kuvapankeista.
Huomaathan, että mainosten kuvien on oltava laadukkaita – itseotetut räpsyt kannattaa unohtaa kokonaan. Sanomalehtipaperi on huokoista, ja se imee paljon mustetta. Mikäli kuva on suttuinen tai huonosti valaistu, sanomalehtipaino pahentaa asiaa.
Lehti-ilmoituksissa, kuten muissakin markkinointimateriaaleissa, on tärkeää käyttää omaa yritysilmettäsi. Näin asiakkaat osaavat yhdistää mainoksen juuri sinun yritykseesi. Käytä siis lehtimainoksessa aina omaa logoasi, värejäsi ja fonttejasi.
Yritysilmeestä kerron tarkemmin Yritysilme-postauksessa.
Meille kaikille on varmaan käynyt näin: bongaat esimerkiksi somesta kiinnostavan tarjouksen. Mutta kun yrität ostaa tuoteen yrityksen verkkokaupasta tai kivijalkamyymälästä, et löydäkään tarjousta. Luulet erehtyneesi, ja tuote jääkin ostamatta.
Muista aina laittaa lehtimainoksesi tiedot myös muihin kanaviisi! Laita mainos esille ainakin omiin somekanaviisi ja verkkosivuillesi. Mikäli sinulla on kivijalkamyymälä, laita mainoksesi myös sinne esille.
Jos asiakas ei löydä mainostasi mistään lehden lisäksi, hänelle tulee epävarma olo, ja kiinnostus lopahtaa.