Esitteen suunnittelu huolellisesti vahvistaa brändiäsi. Se antaa kuvan ammattimaisuudesta, ja vahvistaa omalta osaltaan sitä, että yritysilmeesi on yhtenäisesti esillä kaikissa markkinointimateriaaleissa.
Esite voi toimia ensimmäisenä kohtaamisena potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Laadukas ja houkutteleva esite antaa yrityksestäsi välittömästi positiivisen vaikutelman.
Tähän blogipostaukseen olen koonnut asioita, joita on hyvä ottaa huomioon esitteen suunnittelussa.
Kaikista näistä ylläolevista voidaan yleensä käyttää nimitystä esite.
Yleensä kuitenkin tarkoitetaan seuraavaa:
Esitteen sisältö on tärkeää miettiä huolella, jotta saat siitä hyödyn irti.
Muista sisällössä aina loppukäyttäjä, eli asiakkaasi! Kerro asiakkaasi näkökulmasta oleelliset asiat. Mitä tarjoat asiakkaillesi? Mitä lisäarvoa sinun yrityksesi tuottaa?
Itse olen sitä mieltä, että esitteessä kannattaa olla jotain asiakasta todella hyödyttävää informaatiota. Jos sinulla on esimerkiksi suutari, esitteesi voisi olla kenkien hoito-opas. Tai jos olet hieroja, voit antaa neuvoja venyttelyyn tai kehonhuoltoon. Tällaiset hyödylliset tiedot saavat asiakkaan todennäköisemmin säästämään esitteen, jolloin myös yrityksesi jää paremmin mieleen.
Esitteen mukaan voi laittaa myös esimerkiksi tarjouskupongin tai hinnaston.
Valokuvat ovat esitteissä tärkeitä huomion kiinnittäjiä. Muistathan, että esitteiden valokuvien on oltava laadukkaita! Itse otetut räpsyt kannattaa unohtaa yritysesitteistä kokonaan. Mikäli sinulla ei ole itselläsi jemmassa laadukkaita valokuvia, käänny valokuvaajan puoleen tai etsi kuvia kuvapankeista.
Näiden lisäksi esitteessä pitää aina olla logosi, yhteystietosi sekä mahdolliset somekanaviesi tunnukset. Huomaathan, että painetussa esitteessä logon on aina oltava vektorimuotoinen!
Esitteen pituus riippuu kahdesta asiasta:
Pidempään esitteeseen mahtuu enemmän asiaa, mutta sekä sen suunnittelu- että painokustannukset ovat suuremmat. Tärkeää on pitää mielessä, että esitteen tulisi olla riittävän pitkä sisältääkseen tarvittavat tiedot, mutta samalla tarpeeksi lyhyt, jotta se säilyttäisi lukijan kiinnostuksen.
Tässä muutamia suuntaviivoja sopivan pituisen esitteen suunnitteluun:
Muista, että lukijoiden huomio on rajallinen, joten keskity olennaiseen ja varmista, että esite on helppolukuinen ja houkutteleva. Ammattimainen visuaalinen suunnittelu ja tekstin tiivistäminen auttavat pitämään esitteen sopivan pituisena ja tehokkaana.
Itse liputan vahvasti painetun esitteen puolesta. Myönnä pois: sähköisestä esitteestä puuttuu painetun tuntuma ja persoonallisuus. Painetussa esitteessä voi leikitellä esitteen koolla ja muodolla, sekä erilaisilla materiaalivalinnoilla. Lisäksi lukija jaksaa keskttyä painetun esitteen lukemiseen aivan eri tavalla, kuin sähköisen.
Sähköisen esitteen ainoa etu on oikeastaan sen pienemmät kustannukset. Sähköisen esitteen suunnittelu ei aiheuta painokuluja. Myöskään jakelukuluja ei synny, jos laitat esitteen ladattavaksi verkkosivuillesi, tai lähetät sen itse sähköpostin liitteenä.
Painetulla esitteellä on todella mahdollisuus jäädä mieleen. Näppituntuma on erittäin tärkeä osa esitettä – leikittelemällä erilaisilla materiaalivaihtoehdoilla voi todella jäädä mieleen. Myös erilaisilla painoefekteillä voi saada aikaan mieleenpainuvan fiiliksen. Voit harkita esimerkiksi foliointia, laminointia tai lakkausta. Voit kysyä näistä lisää painosta.
Huomaathan että painetuissa esitteissä sivumäärän tulee olla neljällä jaollinen. Jos otat vaikka jonkun vanhan esitteen, tai päivän lehden, ja irrotat sivut erikseen, huomaat, että joka arkilla on aina neljä sivua.
Poikkeus tähän on taiteltu esite, ns haitarimalli. Näissä on yleensä kuusi sivua yhdellä A4-arkilla. Myös pidempi ja monisivuisempi haitarimallinen esitteen suunnittelu on mahdollista.
Voit myös miettiä, onko esitteen pakko olla suorakaiteen muotoinen?
Vaikka suorakaide on yleinen muoto esitteissä, voit valita sille minkä tahansa muodon. Jäät taatusti mieleen, jos esitteesi onkin vaikkapa ympyrän, kolmion tai epäsäännöllisen muotoinen.