Tiukkapipoisuuden vastustaja

Värit ja viestinnälliset ominaisuudet

Värit ja viestinnälliset ominaisuudet luovat positiivisia että negatiivisia ominaisuuksia, joita voi hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa.

Yritysilmettä suunniteltaessa omat suosikkivärit kannattaa usein unohtaa. Keskity siihen, mitkä värit sopivat juuri sinun yrityksellesi ja toimialallesi.

Värien merkitys yritysilmeellesi on suuri. Ne herättävät tunteita ja erilaisia mielleyhtymiä. Värit auttavat meitä tunnistamaan tuotteita ja laatua, ja niiden  merkitykset saattavat jäädä alitajuntaamme tehokkaammin, kuin mitä on ollut tarkoitus.

Jokaiseen väriin liitetään sekä positiivisia että negatiivisia ominaisuuksia, joista osa on tiedostettuja ja osa tiedostamattomia. Se, mitä värit meille viestivät, vaihtelevat riippuen sekä värin sävystä että siitä, miten niitä yhdistellään.

Yritysilmettä suunniteltaessa omat suosikkivärit kannattaa usein unohtaa. Keskity mielummin siihen, mitkä värit sopivat juuri sinun yrityksellesi ja toimialallesi.

Joillekin aloille on selkeästi profiloitunut tietyt värit, joita niillä suositaan. Näitä värejä kannattaa yleensä käyttää myös omassa yritysilmeessä. On tärkeää, että yrityksesi visuaalinen ilme yhdistetään siihen toimialaan, jolla työskentelet. Kerron tästä lisää Yritysilme-postauksessani.

Tässä postauksessa käyn läpi eri värejä, ja niihin liitettäviä viestinnällisiä ominaisuuksia. Kerron myös eri värien kohdalla, millaisiin yritysten väreiksi ne voisivat sopia. 

Värit auttavat meitä tunnistamaan tuotteita ja laatua, ja niiden merkitykset saattavat jäädä alitajuntaamme tehokkaammin, kuin mitä on ollut tarkoitus.

Valkoinen

Valkoinen väri markkinoinnissa

Valkoinen väri on usein välttämätön markkinointimateriaaleissa, koska se tuo designiin ilmavuutta. 
Graafisessa suunnittelussa valkoinen on tietysti hieman kinkkinen. Sitä ei voi käyttää yksinään, vaan se on yhdistettävä johonkin toiseen väriin. Jos valkoinen on brändin pääväri, se on yleensä taustaväri. Valkoisesta syntyvä vaikutelma riippuu siis todella paljon siitä, mikä väri siihen yhdistetään.

Valkoiseen väriin liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin valkoinen on hyvä valinta brändiväriksi?

Nykyään valkoinen ja musta yhdistetään varsinkin luksukseen. Esimerkiksi luksuskosmetiikkabrändien pakkaukset ja ilme ovat usein joko valkoisia tai mustia. Valkoinen on siis hyvä valinta pääväriksi, jos haluat antaa mielikuvan laadusta.

Milloin valkoista kannattaa välttää?

Koska valkoinen voi vaikuttaa kylmältä ja tyhjältä, sitä kannattaa välttää, jos haluat antaa iloisen ja energisen vaikutelman. Se ei välttämättä ole paras vaihtoehto erilaisille aktiviteeteille. Liian paljoa valkoista kannattaa ehkä välttää, jos toimit liikunta- tai tapahtuma-alalla tai harrastusten parissa.

Musta

Musta väri markkinoinnissa

Mustaa pidetään valkoisen vastakohtana. Myös mielikuvissa mustan ja valkoisen sisältämät arvot ovat yleensä vastakkaiset. 

Äkkiseltään mustaan ehkä liitetään vain negatiivisia ominaisuuksia: suru, pimeys, epätoivo. Mustalla on myös paljon hyviä ominaisuuksia, minkä vuoksi sen käyttäminen markkinoinnissa kannattaa: musta yhdistetään  luksukseen ja arvokkuuteen.

Valkoisen lailla useimmissa designeissa musta on välttämätön – jos ei muualla, niin teksteissä. Musta tai tummanharmaa teksti valkoisella tai vaalealla taustalla on helpoin hahmottaa ja lukea, eikä rasita silmää.

Mustaan liitettäviä ominaisuuksia

Milloin musta on hyvä valinta brändiväriksi?

Valkoisen lisäksi musta on erinomainen valinta silloin, kun halutaan viestiä luksuksesta ja arvokuudesta. Valkoisen ohella monet luksuskosmetiikka- tai muotibrändit suosivat mustaa värityksessään. Myös monet premium-elintarvikkeet pakataan usein mustaan.

Milloin mustaa kannattaa välttää?

Koska musta on hyvin vakava väri, se ei ole ihanteellinen valinta yrityksille, joiden tarkoitus on levittää iloa. Musta ei sovellu käytettäväksi esimerkiksi iloisiin tapahtumiin, viihteeseen tai lapsille suunnattuihin palveluihin.

Harmaa

Harmaa väri markkinoinnissa

Harmaata ei mielletä välttämättä minkään väriseksi. Sillä on kuitenkin tärkeä tehtävä: harmaa on tehokas neutraloija. Kaikki muut värit näyttävät siihen yhdistettynä kirkkaammilta.

Graafisessa suunnittelussa juuri harmaan neutraaliutta kannattaa hyödyntää! Esimerkiksi nettisivujen footer, eli sivujen alaosassa oleva infoalue, on usein harmaa juuri tästä syystä. Harmaana siinä oleva tieto mielletään neutraaliksi ja luotettavaksi.

Harmaaseen liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin harmaa on hyvä valinta brändiväriksi?

Myös harmaa voidaan mieltää arvokkaaksi, käyttäväthän monet automerkit sitä brändivärinään. Harmaa sopii väriksi myös, jos työsi liittyy esimerkiksi tekniikkaan tai talouteen. Usein harmaaseen kannattaa yhdistää jokin toinen väri tehosteeksi. 

Milloin harmaata kannattaa välttää?

Harmaa ei ole erityisen aktiivinen väri, joten se kannattaa unohtaa, jos toimit liikunnan tai tapahtumien parissa, tai jos kohderyhmänäsi on lapset. 

Ruskea

Ruskeaa väriä kutsutaan joskus myös epäväriksi. Sitä pidetään luonnonmukaisena, koska se muistuttaa maasta ja se yhdistetään luotettavuuteen sekä kestävyyteen.

Ruskeaan liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin ruskea on hyvä valinta brändiväriksi?

Ruskea voisi sopia käytettäväksi esimerkiksi silloin, jos toimintasi liittyy jotenkin luontoon tai luonnonmukaisuuteen.

Ruskea yhdistetään myös vanhanaikaisuuteen ja vintageen. Se on oivallinen valinta, jos myyt käytettyjä tuotteita, tai toimintasi perustuu muuten perinteikkyyteen.

Milloin ruskea kannattaa välttää?

Ruskea ei välttämättä ole paras valinta, jos haluat antaa mielikuvan laadusta. Se ei myöskään sovellu parhaalla tavalla luoville aloille, tai jos kohderyhmänä on lapset. Ruskeaa kannattaa välttää myös tapahtuma- ja liikunta-aloilla.

Punainen

Punainen väri markkinoinnissa

Väreistä  punainen on varmasti se, joka aiheuttaa eniten tunteita puoleen ja toiseen. En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan, että punainen olisi värinä ”Ihan kiva”. Sitä joko rakastaa tai vihaa. 

Punainen on todella näkyvä väri, joka saa ihmiset tekemään nopeita päätöksiä. Tästä syystä punainen onkin hyvin suosittu brändiväri. 

Punainen varoittaa vaarasta ja kieltää. Esimerkiksi verkkokaupoissa kirkkaanpunainen toimii ostoskorissa varoituksena, jos jokin on mennyt pieleen.

Punaiseen liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin punainen on hyvä valinta brändiväriksi?

Punainen väri on nappivalinta, kun haluat energisoida ja herättää voimakkaita tunteita.
Ruokabrändit käyttävät usein punaista oranssin tai keltaisen ohella. Samoin punainen on suosittu väri viihteessä, kuten teatteritaiteessa. Lisäksi punainen sopii erinomaisesti tapahtumiin ja luoville aloille.

 

Milloin punaista kannattaa välttää ?

Punaista väriä kannattaa välttää, jos tarkoituksesi on rauhoittaa ihmisiä – esimerkiksi jos olet fysioterapeutti tai hieroja.

Keltainen

Keltainen on punaisen ja oranssin ohella lämmin väri, joka aktivoi, ja kehoittaa toimimaan.

Markkinoinnissa keltaisella on myös halvan leima – keltaista väriä käytetään lähes poikkeuksetta alennusmyyntien yhteydessä. Samoin puhuttaessa keltaisesta lehdistöstä jokainen tietää, ettei kyseessä ole laatujournalismi.

Tutkimuksissa keltaisen ja mustan yhdistelmän on todettu olevan kaikkein voimakkain ja tehokkain väriyhdistelmä. Iltapäivälehtien lööpit ovat kelta-mustia tarkoituksella.

Keltaiseen liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin keltainen on hyvä valinta brändiväriksi?

Koska myös keltainen on lämmin, aktiivinen väri, se sopii erinomaisesti käytettäväksi, kun haluat saada ihmiset liikkelle. Se sopii hyvin, jos järjestät tapahtumia tai harrastustoimintaa.

Keltainen sopii hyvin myös viestintään, luoville aloille, sekä ruoka- ja teknologia-aloille.

Milloin keltaista kannattaa välttää?

Vältä keltaista, kun haluat antaa vaikutelman luksuksesta tai arvokuudesta. Esimerkiksi juristien, vakuutusyhtiöiden ja rahoitusalalla toimivien kannattaa yleensä unohtaa keltainen.

Oranssi

Oranssissa yhdistyy punaisen värin energia ja keltaisen ilo. Se onkin monien mielestä hyvin positiivinen väri, ja suosittu yritysilmeissä. Keltasen ja punaisen tavoin myös oranssi lämpimänä värinä aktivoi, ja saa ihmiset liikkeelle.

Oranssilla on myös yksi erittäin mielenkiintoinen ominaisuus: se herättää ruokahalua. Sen vuoksi se sopii hyvin ruoka-alalle.

Oranssiin liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin oranssi on hyvä valinta brändiväriksi?

Ruoka-ala, ravintolat, harrastustoiminta, liikunta-ala, lelukaupat tai muut lapsille suunnatut palvelut.

Milloin oranssia kannattaa välttää?

Monet mieltävät myös oranssin halvaksi väriksi; vältä tätä, jos tarkoituksenasi on luoda mielikuva luksuksesta ja korkeasta laadusta. Keltaisen tapaan esimerkiksi juristien, vakuutusyhtiöiden ja rahoitusalalla toimivien kannattaa valita jokin muu väri.

Vihreä

Vihreä väri markkinoinnissa

Vihreällä on voimakkaasti rauhoittavia ominaisuuksia. Vaalea vihreä yhdistetään usein luontoon, tuoreuteen ja kasvuun, tumma rahaan ja vaurauteen. Tämän vuoksi luontoon ja luonnonmukaisuuteen, sekä myös monet pankit tai muut rahoitusalalla toimivat yritykset suosivat vihreää. Vihreä väri yhdistetään myös turvallisuuteen, minkä vuoksi se on tuttu näky verkkokauppojen ostoskoreissa ja maksupainikkeissa.

Joidenkin lähteiden mukaan ihmisen silmä erottaa nimenomaan vihreästä eniten sävyjä.

Vihreään liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin vihreä on hyvä valinta brändiväriksi?

Vihreä sopii väriksi hyvin monille aloille: vihreä on oiva valinta, jos toimintasi liittyy jollain lailla luontoon, ulkoiluun tai luonnonmukaisuuteen. Koska vihreä liitetään myös parantumiseen, se voisi sopia hyvin myös terveys- ja hyvinvointialoille. Se sopii myös käytettäväksi, jos toimit pankki- tai rahoitusalalla, tai haluat muuten luoda turvallisuuden tunteen. Esimerkiksi vakuutusyhtiöt käyttävät myös paljon vihreää.

 

Milloin vihreää kannattaa välttää?

Koska vihreä on viileänä värinä passiivinen, se ei välttämättä ole paras valinta, jos haluat aktivoida ihmisiä. Esimerkiksi kuntosalien tai muun liikuntayrityksen väriksi vihreä ei välttämättä ole paras valinta.

Sininen

Siniseen yhdistettävät ominaisuudet ovat monille tuttuja: se yhdistetään turvallisuuteen, luotettavuuteen, vakauteen ja auktoriteettiin. Juuri tästä syystä poliisien ja lääkärien työasut ovat sinisiä. Sininen onkin kaikkein suosituin brändiväri. 

Siniseen liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin sininen on hyvä valinta brändiväriksi?

Sininen on erinomainen valinta, jos toimintasi keskittyy esimerkiksi näille aloille: terveydenhuolto, lääketiede, asianajajat, tietotekniikka, teknologia, ohjelmistoala, liikenne ja kuljetusala… sininen sopii käytännössä lähes kaikkeen, mikä mielletään ”bisnekseksi”.

Milloin sinistä kannattaa välttää?

Sininen voidaan mieltää myös konservatiiviseksi väriksi, joten se ei välttämättä ole paras valinta luoville aloille. Viileänä värinä se on myös passiivinen, joten sitä kannattaa välttää, jos toimintasi keskittyy liikuntaan, poislukien tietysti talvi- ja vesiurheilulajit. Sinisellä on myös eräs mielenkiintoinen ominaisuus: se hillitsee ruokahalua. Sen vuoksi se ei välttämättä sovellu ruoka-alalle.

Violetti ja lila

Violetti väri markkinoinnissa

Violettia väriä käytetään markkinoinnissa melko vähän. Se yhdistetään usein ylvääseen kuninkaallisuuteen ja aatelisuuteen, koska aiemmin purppuraväri oli kallista, ja vain eliitillä oli siihen varaa. Violetti sopiikin hyvin luksustuotteisiin ja -palveluihin.

Toisaalta violetti ja lila yhdistetään mystisyyteen ja taikaan: monissa saduissa ja piirroselokuvissa keijut, haltiat ja noidat ovat usein violetteja.

Violettiin liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin violetti on hyvä valinta brändiväriksi?

Violetti sopii erittäin hyvin luoville aloille, vihteeseen, taiteeseen, leluvalmistajille, tai muuhun lapsille suunnattuun toimintaan.

Milloin violettia kannattaa välttää?

Violetti ei välttämättä ole ideaali valinta vakavasti otettaville aloille. Kirjanpitäjien, lääkärien ja juristien kannataa ehkä unohtaa violetti.

Pinkki ja vaaleanpunainen

Kaikista väreistä pinkki on tänä päivänä voimakkaimmin sukupuolittunut. Se mielletään valitettavasti edelleen tyttöjen väriksi. Vaaleanpunaiseen yhdistyy mm. nuoruus, viattomuus. Toisaalta voimakas pinkki voi shokeerata hyökkäävyydellään

Vaaleanpunaiseen liitettäviä ominaisuuksia:

Milloin vaaleanpunainen on hyvä valinta brändiväriksi?

Violetin ohella kirkkaan pinkki on yleinen luovilla aloilla. Pinkki sopii hyvin käytettäväksi, jos kohderyhmäsi on lapset tai nuoret. Se on sopiva valinta myös silloin, jos asiakaskunta koostuu pääasiassa naisista.

Milloin vaaleanpunaista kannattaa välttää?

Vaaleanpunainen kannattaa jättää hyllylle, jos kohdeasiakaskuntasi on pääasiassa miehiä. Sitä ei välttämättä oteta brändivärinä kovin vakavasti, joten esimerkiksi eri teollisuudenalojen, kirjanpitäjien ja juristien kannattaa ehkä välttää sitä.

Onko sinulla hankaluuksia värien käytössä? Postaukseeni 10 vinkkiä värien käyttöön mainosten suunnittelussa olen koonnut hyödyllisiä niksejä, joita voi hyödyntää tilanteessa kuin tilanteessa.