Vanhan sanonnan mukaan yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Valokuvat ovat yksi tärkeimmistä mainonnan keinoista. Mikä paremmin kiinnittäisikään katsojan huomion, kuin laadukas valokuva? Sosiaalisen media vallatessa yhä enemmän alaa valokuvien merkitys korostuu yhä enemmän.
Tätä blogikirjoitusta varten haastattelin yritysvalokuvaaja Hanna Poropudasta Yritysikuistamosta:
www.yritysikuistamo.com
Monipuolisimpia kuvia ovat lehtikuvahenkiset henkilöstökuvat, jossa työntekijä on työn touhussa tai jossain muussa sopivassa ympäristössä kuvattuna. Kuva otetaan muotokuvamaiseen tapaan siten, että tausta ei kuitenkaan vie huomiota henkilöltä, vaan tukee tulkintaa.
Näitä kuvia voi tarjota lehti- ja media-artikkeleihin, niitä voi käyttää esitteissä, roll-upeissa, nettisivuilla, tai vaikka missä.
Yleensä kuvaajalta tilataan sellaista, jota ei muualta saa. Esimerkiksi jos itse ei pystytä ottamaan riittävän laadukasta ja raikasta tilakuvaa yrityksen tiloista.
Kaikenlaisia kuvia menee kyllä aika tasaiseen tahtiin, ehkä eniten niitä, joissa näkyy firman henkilöstöä, koska niitä kuvia ei saa kuvapankeista.
Henkilökuvien lisäksi kuvapankeista ei myöskään saa juuri kyseisen yrityksen omia tuotekuvia. Tuotekuvan tarvitsee olla juuri oikeanlainen, jottei se herätä vääriä mielikuvia ja johda harhaan ja näin aiheuta kaupan menetyksiä.
Tästä kirjoittelin blogiini. Kuvapankkikuvilla on hyvät puolensa. Jos mietit kuvapankkikuvien ja kuvauttamisen väliltä, käy lukemassa kirjoitus täältä: https://www.yritysikuistamo.com/kuva-apu/kuvapankkivaiomatkuvat
Epärelevantit kuvat ovat kyllä yleisiä, toki usein tyhjää parempia.
Somessa itseotetut kuvat ovat minusta ihan hyvä asia, koska ne tuovat uskottavuutta ja aitoutta, eikä niiden esimerkiksi instagramissa tarvitsekaan olla ammattikuvaajan ottamia.
Sen sijaan sitten sellaiset kuvat, jotka tulee mainoksiin, nettisivuille, painomateriaaleihin, katalogeihin, verkkokauppaan, jne, antavat parhaan ensivaikutelman, kun ne on huolella mietittyjä ja laadukkaasti tehtyjä. Esimerkiksi vaikka firmaan tulisi uusia tuotteita myyntiin, niitä en kuvaisi sinne verkkokauppaan itse, jos siihen ei ole kalustoa ja valmiuksia. Koska verkkokaupassa asiakas ei pääse hypistelemään vaatetta, on tärkeä, että esimerkiksi mustasta paidasta kuitenkin erottuu kankaan tekstuuri. Sen ei tarvitse olla isokaan epävarmuustekijä, joka ajaa asiakkaan pois tuotteen ääreltä. Hyvillä kuvilla siis poistetaan ostamisen esteitä.
Ja tässä kirjoituksessa kerron, miten äkkiseltään kalliilta vaikuttavasta valokuvauspalvelusta saa itseasiassa hyvän tuoton:
Kuva toimii parhaiten yhdessä tekstin kanssa. Tähän on vaikea vastata yksiselitteistä vastausta. Hyvän ja kiinnostusta herättävän sisällön kanssa toimii tietysti sisältöä tukeva kuva, joka on visuaalisesti miellyttävä, jossa on jotain omaa firmasta. Ihmisen kasvot, söpöt eläimet ja lapset toimivat varmasti. Riippuu sekin kohderyhmästä ja alasta.
Eniten massaan hukkuu ne kuvat, joita muillakin on. Itselläni tulee mieleen virkapukuinen ihminen läppärin kanssa. Tai läppäri ja kahvikuppi tyyliset kuvapankkikuvat. Niitä vilisee feedeissä joka päivä. Eritoten LinkedIn on täynnä geneerisen näköistä businessisältöä, jostain syystä siellä yritykset eivät uskaltaudu tylsän virkaformaatin ulkopuolelle.
Tämän voi tietysti nähdä myös etuna; mitä geneerisempää sisältöä muut tekevät, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on erottua.
Yritysten kannattaisi katsoa mallia luovan muotikuvauksen tai musiikkivdeoiden ja musiikin maailmasta. Yleensä tälläiset ideat eivät valitettavasti mene asiakkaalle kovin usein läpi tai niitä on hankala kommunikoida ei-taiteellisesti ajattelevalle yleisölle, koska ei uskalleta lähteä mihinkään ”outoon” ja halutaan pysyä jossain ”turvallisessa” eli generisessä ratkaisussa. Jos jotain ”outoa” ja uutta käyttää, on siinä kuitenkin hyvä olla punainen lanka, mikä on se ajatus, mikä sen takana on.
Minun ei esimerkiksi kannattaisi mainostaa vain valokuvausalaa maksullisella mainonnalla, vaan nimenomaisesti sitä, miksi juuri minä olisin paras valinta. Vastaus on tietysti asiakasta kiinnostavat aspektit ja ne asiat jotka erottavat minut kilpailijoista, asiakastarinat, työnäytteet, pitkä yli 14v kokemus, sopimusjuridiikkaosaaminen, takuu ja sen sellaiset
Minun tehtäväni on kommunoida asiakkaalle kuvaustyön vaatimukset, esimerkiksi joskus halutaan sellaisia asioita, jotka eivät käytetävillä olevilla resursseilla ole välttämättä mahdollisia tai lisäävät kustannuksia, ajankäyttöä tai vaativat jotain lisää, ne on yleensä sellaisia asioita, joita asiakas ei ainakaan tilausvaiheessa ole vielä miettinyt. Lähtökohtaisesti pyrin ajattelemaan aina niin päin, että onnistuisiko heidän toiveensa toteuttaminen kuitenkin jollain tavalla tai jopa juuri halutulla tavalla. Monesti näissä ei ole mitään ”suuria tunteita”, se on sellaista kommunikointia ja jokainen asiakkaan toive on tärkeä työväline siihen, että löydämme yhteisen parhaan tavan toimia.
Jos toimeksianto laajenee, se on yleensä ok, usein jopa varaan sille vähän aikaa kuvauspäivänä, koska toiveita voi joskus tulla lisää vielä itse kuvauspaikalla. Hinnat on asiakkaalla tiedossa ja hinnoitteluperuste on sovittuna etukäteen näiden varalle. Kuvauksiin tulen /tulemme työntekijäni kanssa hyvissä ajoin, jotta ehdimme roudata tavarat, tutustua paikkaan ja vähän jututtaa tilaajaa. Myös parkkiasiat ja muut käytännön jutut sovin mielelläni myös etukäteen, jotta nämä eivät aiheuttaisi stressiä kuvaamiseen tai tekisi aikataulumuutoksia.
Kuvauksen jälkeen saatan laittaa väliaikaviestiä/vahvistaa lisätilaukset. Käsittelen kuvat yleensä mahdollisimman pian työjonon mukaan. Joskus kiireelliset työt esimerkiksi lehtijulkaisuun ajavat jonon ohi ja useimmat työt valmistuvat noin viikossa-kahdessa. Kuvat saa sähköisinä tiedostoina, eikä minulla ole niille mitään rajoituksia, kuka niitä saa käyttää tai missä medioissa ja minkä aikaa. Tätäkin alalla näkee. Tai sitä, että saisi vain tietyn kokoiset tiedostot ja alkuperäisiä isoja tiedostoja ei anneta samalla kuvaustyön tilaushinnalla. Lasku lähtee kuvaustyön jälkeen ja käytössä on kaikki lähetyskanavat. Jos asiakkaalla on verkkolaskutusosoite, yleensä lasku menee sinne.
Kurkkaa Yritysikuistamon sivut: www.yritysikuistamo.com!