Tiukkapipoisuuden vastustaja

Valokuvat yrityksen mainonnassa

Yritysvalokuvat

Vanhan sanonnan mukaan yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Valokuvat ovat yksi tärkeimmistä mainonnan keinoista. Mikä paremmin kiinnittäisikään katsojan huomion, kuin laadukas valokuva? Sosiaalisen media vallatessa yhä enemmän alaa valokuvien merkitys korostuu yhä enemmän.
Tätä blogikirjoitusta varten haastattelin yritysvalokuvaaja Hanna Poropudasta Yritysikuistamosta: 
www.yritysikuistamo.com

Millaisia ovat yleisimpiä yrityksen mainostuskäyttöön otettavia kuvia?

Monipuolisimpia kuvia ovat lehtikuvahenkiset henkilöstökuvat, jossa työntekijä on työn touhussa tai jossain muussa sopivassa ympäristössä kuvattuna. Kuva otetaan muotokuvamaiseen tapaan siten, että tausta ei kuitenkaan vie huomiota henkilöltä, vaan tukee tulkintaa.

Henkilöstökuvat kannattaa teettää ammattilaisella. Niitä ei saa kuvapankeista, ja laadukkaat henkilöstökuvat antavat myös yrityksestä hyvän kuvan.

Näitä kuvia voi tarjota lehti- ja media-artikkeleihin, niitä voi käyttää esitteissä, roll-upeissa, nettisivuilla, tai vaikka missä.
Yleensä kuvaajalta tilataan sellaista, jota ei muualta saa. Esimerkiksi jos itse ei pystytä ottamaan riittävän laadukasta ja raikasta tilakuvaa yrityksen tiloista.
Kaikenlaisia kuvia menee kyllä aika tasaiseen tahtiin, ehkä eniten niitä, joissa näkyy firman henkilöstöä, koska niitä kuvia ei saa kuvapankeista.

Valokuvaajaa pyydetään usein ottamaan kuvia yrityksen sisätiloista.

Kannattaako aina ehdottomasti käyttää valokuvaajaa vai voisiko kuvapankkikuviakin harkita?

Minkälainen on hyvä vs. huono mainos- tai somekuva?

Epärelevantit kuvat ovat kyllä yleisiä, toki usein tyhjää parempia.
Somessa itseotetut kuvat ovat minusta ihan hyvä asia, koska ne tuovat uskottavuutta ja aitoutta, eikä niiden esimerkiksi instagramissa tarvitsekaan olla ammattikuvaajan ottamia.

Somessa itseotetut kuvat toimivat hyvin

Sen sijaan sitten sellaiset kuvat, jotka tulee mainoksiin, nettisivuille, painomateriaaleihin, katalogeihin, verkkokauppaan, jne, antavat parhaan ensivaikutelman, kun ne on huolella mietittyjä ja laadukkaasti tehtyjä. Esimerkiksi vaikka firmaan tulisi uusia tuotteita myyntiin, niitä en kuvaisi sinne verkkokauppaan itse, jos siihen ei ole kalustoa ja valmiuksia. Koska verkkokaupassa asiakas ei pääse hypistelemään vaatetta, on tärkeä, että esimerkiksi mustasta paidasta kuitenkin erottuu kankaan tekstuuri. Sen ei tarvitse olla isokaan epävarmuustekijä, joka ajaa asiakkaan pois tuotteen ääreltä. Hyvillä kuvilla siis poistetaan ostamisen esteitä.

Ja tässä kirjoituksessa kerron, miten äkkiseltään kalliilta vaikuttavasta valokuvauspalvelusta saa itseasiassa hyvän tuoton: 

https://www.yritysikuistamo.com/kuva-apu/rapsyvaikuva

Informaatiotulva on nykyään aivan valtava. Millaisilla kuvilla voi erottua?

Kuvia, jonka kaltaisia on esillä paljon, kannattaa välttää, käyttipä sitten valokuvaajan palveluita, kuvapankkeja tai itseotettuja kuvia.

Tämän voi tietysti nähdä myös etuna; mitä geneerisempää sisältöä muut tekevät, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on erottua.

Yritysten kannattaisi katsoa mallia luovan muotikuvauksen tai musiikkivdeoiden ja musiikin maailmasta. Yleensä tälläiset ideat eivät valitettavasti mene asiakkaalle kovin usein läpi tai niitä on hankala kommunikoida ei-taiteellisesti ajattelevalle yleisölle, koska ei uskalleta lähteä mihinkään ”outoon” ja halutaan pysyä jossain ”turvallisessa” eli generisessä ratkaisussa. Jos jotain ”outoa” ja uutta käyttää, on siinä kuitenkin hyvä olla punainen lanka, mikä on se ajatus, mikä sen takana on.

Yritysvalokuvat
Voisiko yrityksesi kuvamaailma olla jotain selkeästi hauskaa ja erilaista? Niillä erottuu varmasti joukosta.

Minun ei esimerkiksi kannattaisi mainostaa vain valokuvausalaa maksullisella mainonnalla, vaan nimenomaisesti sitä, miksi juuri minä olisin paras valinta. Vastaus on tietysti asiakasta kiinnostavat aspektit ja ne asiat jotka erottavat minut kilpailijoista, asiakastarinat, työnäytteet, pitkä yli 14v kokemus, sopimusjuridiikkaosaaminen, takuu ja sen sellaiset

Miten mainoskuvauksen työvaiheet etenevät alkaen siitä, että asiakas on hyväksynyt tarjouspyynnön siihen, että hän saa valmiit kuvat itselleen?

Bannerikuva
Yläpuolella täysikokoinen kuva ja alapuolella bannerikokoon rajattu kuva.

Kurkkaa Yritysikuistamon sivut: www.yritysikuistamo.com!